Week 2 - Onderzoek, onderzoek en nog eens onderzoek!

22 november 2015 - Bukomansimbi, Oeganda

Zoals de titel al doet vermoeden, bestond deze week voornamelijk uit ons onderzoek. Dat we daar druk mee waren kun je in ieder geval wel stellen. Dat is daarentegen niet de reden waarom ik wat later met mijn reisverslag ben, maar dat komt straks wel ter sprake.

Nadat we in het weekend nog even konden acclimatiseren aan het zwembad, moesten we deze week toch echt aan de bak. Er moesten gegevens verzameld worden, verschillende locaties moesten worden bezocht en er moest kennis gemaakt worden met allerlei mensen. Dat hebben we maandag dan ook meteen gedaan. Dicht bij ons verblijf adres, of beter gezegd een paar meter onder ons (heuvel achtig land heh), zit namelijk een schoolfarm, die wij zouden gaan bezoeken. Wat een schoolfarm is? Dat is beschreven in m’n vorig reisverslag. We hadden die ochtend met een Oegandees, genaamd Paskal, afgesproken. Hij is ook degene die ons met andere schoolfarms in contact heeft gebracht en die overal met ons naartoe gaat wat met ons onderzoek te maken heeft. Heel handig en natuurlijk gezellig! Wel moest de afspraak in verband met regen in de ochtend verplaatst worden naar de middag, maar dat was geen probleem. We hebben in ieder geval veel bij geleerd over de schoolfarms en de problemen die zij tegenkomen met betrekking tot beschikbaarheid van water. Na het bezoek aan de schoolfarm, zijn we nog naar beneden gelopen om te zien waar water vandaan wordt gehaald in het droog seizoen. Een behoorlijke daling door allemaal smalle paadjes, maar ook heel leuk! Helaas had dat dan wel weer een behoorlijke en glibberige klim naar boven als gevolg. Gelukkig had ik een paar kisten mee genomen en die kwamen nu dan ook goed van pas. Die klim was natuurlijk nog niet genoeg, ugh ugh, daarom ben ik ook nog maar weer naar beneden gelopen om in het dorpje wat credit te halen, pfff. Wat je dan wel niet over hebt voor toch enigszins fatsoenlijk internet ;P. Ook zijn er al wat plannen gemaakt voor een kort rondreisje door Oeganda, want ja je bent er nu toch en je zou toch gek zijn als je niks van het land zou ontdekken (vind ik).

Dag 2 bestond wederom uit het bezoeken van een schoolfarm, maar ook uit het installeren van een verdampingspan die, zoals de naam al doet vermoeden, inzichtelijk maakt hoeveel water er verdampt. Op de schoolfarm hebben we kunnen zien hoe ze tewerk gaan, zijn we toegezongen door 2 verschillende klassen en heb ik knielende kinderen voor de head teacher mogen aanschouwen, iets wat heel normaal is in Oeganda. Zo normaal als “u” zeggen in Nederland is. In de middag nog genoten van wat heerlijke lokale lekkernijen. (driehoekjes van gebakken deeg met bonen en pissa’s oid, een ronde gekruide deeg koek) Daarna zijn we op bezoek geweest bij de agricultural officer van het district, die ons vervolgens weer in contact bracht met de water engineer van het district. Die zouden we aan het einde van de middag ontmoeten. Dat is uiteindelijk een zeer interessant en nuttig gesprek geworden. In de tussentijd hebben we nog lekker van het zonnetje kunnen genieten, terwijl we bezig gingen met het verslag. Je moet jezelf tussen de bedrijven door natuurlijk wel wat rust gunnen. Rust heb ik in ieder geval zeker gevonden, anders zou ik niet in de zon in slaap zijn gevallen. En wat zou dat toch als resultaat hebben: ja een verbrande huid, achja kan gebeuren.

De woensdag begon met een geweldig uitzicht over het dal. Zo zou ik iedere dag wel wakker willen worden! Deze dag hebben we nog 2 schoolfarms bezocht en zijn we daarbij ook nog eens uitgenodigd voor een speechday, een soort ouderdag, voor de maandag. Ook werden we nog, omdat ze aan het oefenen waren voor die ouderdag, toegezongen door een groep kinderen van de school. Als VIP’s werden we naar onze stoelen voor de groep kinderen begeleid en begonnen de kinderen te zingen. Eerst was dit wat ongemakkelijk, maar uiteindelijk was het een mooie ervaring. Verder hebben we nog gelunched bij kids gear, de schoolfarm voor de jonge kinderen onder ons en hebben we de auto geregeld voor ons rondreisje. Iets minder leuk die dag was het bezoek van een mier in mijn broekspijp, want man wat kunnen die beesten hard bijten. Blijkbaar mocht deze mier mij niet zo, want hij heeft mij niet 1 maar 3 keer gebeten.

Donderdag was een wat rustigere dag. Ook begon de dag wat regenachtig, met als gevolg dat ons ontbijt wat later kwam opdagen. We hebben namelijk een vrouw die het ontbijt, avondeten en de was verzorgd voor het gebouw waar wij in verblijven. Maar als het regent hebben de meeste Oegandezen schijnt aan alles en zo ook zij. We konden er in ieder geval wel om lachen, want het is een schat van een vrouw waar je gewoon niet boos op kunt worden. Deze dag hadden we ook een afspraak met de chairman van het district, een soort burgemeester. Dat was dan ook meteen onze enige afspraak. De rest van de dag konden we weer aan het verslag werken en is de rondreis nog verder uitgepluisd. In de avond hebben we samen nog een film gekeken.

Vrijdag was ook een rustige dag. We konden goed bezig met ons onderzoek en natuurlijk niet onbelangrijk het afronden van onze plannen voor de rondreis. Ook hebben we voor het eerst de verdamping goed kunnen meten. Voorheen werd deze meting namelijk nogal verpest door regenval of loslopende dieren die dorst hadden. Deze pan staat namelijk gewoon in een grasveld en is gevuld met een bepaalde hoeveelheid water. Komt daar wat bij of gaat er, naast het verdampte water, wat uit dan klopt de meting niet meer. Onze avond bestond uit een kampvuur, bier en in mijn geval smirnoff ice en een bezoek aan de training van een dansgroep van kinderen die jaarlijks naar Nederland komt. En ik kan je zeggen, dat was heel gaaf! Ze zijn zo ongelooflijk goed! Echt toekijken ging trouwens niet, want we werden er al heel snel bij betrokken door de kids. Ze lieten ons meedansen, drummen en ze wouden maar al te graag met ons op de foto of film.

In het weekend zijn we weer naar Masaka gereisd om daar vervolgens een nacht te verblijven in het Zebra hotel. In de ochtend had het weer geregend en er werd daardoor weer gevreesd voor de gladde kapriolen van vorige week. Dit was gelukkig niet het geval. De eerste dag hebben we, vanwege het niet al te mooie weer, de stad nog verder verkend en heb ik nog een mooie en goedkope tas gekocht. Helaas was deze na een paar uur alweer kapot, maar kon ik na wat moeite en een euro extra een nieuwe tas krijgen. Uiteindelijk werd het toch nog aardig mooi weer en zijn we voor 2 uurtjes nog naar het zwembad gegaan. In de avond heb ik m’n lekkerste pepersteak tot nu toe gehad en heb ik de avond verder  gevuld door het kijken van de James Bond film “Casino Royal”. De zondag bestond volledig uit relaxen aan het zwembad en nou moet ik zeggen dat ik daar behoorlijk goed in ben :P. Voordat het donker werd waren we weer thuis. Na het eten voelde ik me alleen plots niet helemaal lekker. Zonder iets te eten ben ik naar bed gegaan om vervolgens weer een James Bond film te gaan kijken. Dit keer was het tijd voor “Quantum of Solace”.

De week heb ik dus niet helemaal lekker kunnen afsluiten. Komende week hoop ik me weer beter te voelen om vervolgens ook fris en fruitig aan de rondreis te kunnen beginnen ;D.

Volgende keer hopelijk wel tot zondag! :D